13 anledningar till att erbjuda online beställningar i din restaurang

Allt fler restauranger och matställen har idag öppnat upp möjligheten för sina gäster att beställa mat online via en dator eller mobil. Kunderna kan beställa vad de vill med en meny där det är lätt att se vad som finns och vad det innehåller. Detta gör dem antingen på plats eller hemifrån för att sedan antingen hämta maten eller få den levererad. Nedan följer några av de fördelar du får genom att erbjuda online beställning i din restaurang.

Kunderna slipper stressa

Kunderna har tillräckligt med tid att se över menyn. Det är lätt att bli stressad när man står i kö och ska beställa, och en del ger upp och tar bara något snabbt. Men när man beställer online har man all tid i världen att för att kolla igenom menyn. Därmed ökar möjligheten att kunden verkligen beställer det hen vill ha, och blir nöjd. Det gör det också enklare för folk att prova på nya saker, vilket gör det roligare att beställa från samma ställe samtidigt som det gör att snittnotan ökar.

Förbättrad kundupplevelse

Förbättrar kundernas upplevelse av restaurangen. En tillfredsställd kund kommer tillbaka, det är bara så det är. Om maten är god och servicen ännu bättre så beställer kunderna gärna från dig igen. Nu för tiden förväntar de flesta sig möjligheten att beställa på nätet. De vill att det ska vara lätt att få mat, och med ett system som inte är allt för komplicerat. Det är upp till dig att ge dem vad de är vana vid, eller ännu bättre.

Större frihet för kunderna

Ge kunderna större frihet att beställa vad de vill ha. På nätet går det att kombinera precis vad du vill, du är inte bunden vid vissa menyer. Du kan skräddarsy din beställning i lugn och ro, det är enkelt att blanda olika rätter och portionsstorlekar. En del beställer även för nästa dags matlåda, allt med en och samma beställning.

Sparar tid och resurser

Spara tid med effektiv hantering. Eftersom kunderna tar hand om sin orderbeställning själva får personalen mer tid över till att förbereda, laga mat och paketera. De slipper flera moment som vanligtvis tar upp en stor del av deras arbetstid. I stället har de tid att verkligen ta hand om kundernas beställningar. Många restauranger har också kunnat dra ner på övertid och andra stora personalkostnader när de kommit i gång med online beställningar.

Följa trenden

Var en värdig konkurrent genom att följa med trenden. I dagens läge är det svårt att klara sig utan ett beställningssystem på nätet. Det gäller att ligga steget före konkurrenterna och här har du chansen att ge kunderna bättre service. Digitala hjälpmedel är restaurangernas framtid. Dels har folk vant sig vid att beställa allting online, många restauranger erbjuder den tjänsten. Samtidigt ligger det i ditt eget intresse att vara så effektiv som möjligt.

Ökade intäkter

Ökar din inkomst. Statistiken visar att när kunderna har mer tid att gå igenom menyn, och sedan beställa med ett litet klick, brukar de välja fler rätter. Genomsnittsvärdet av online beställningar är därför högre än när du har kunder som kommer till restaurangen. Jämför gärna snittnotan inne på restaurangen med den du får på nätet. Ofta är skillnaden stor, 25–30 procent högre med online beställningarna. 

Utvidgar din kundkrets

Utvidgar din kundkrets. Det är ett faktum att allt fler väljer att beställa hem mat online, folk vill att det ska vara enkelt och bekvämt att äta. När de ser att du erbjuder den här tjänsten kommer din kundkrets att öka. För när de hittar ett ställe de trivs med är det vanligt att återkomma. Det är inte bara maten och priset som är viktiga, utan det ska även vara enkelt att beställa. Samtidigt är de mer benägna att rekommendera restaurangen till andra. Det blir som ringar på vattnet, med fler kunder som resultat. Du behåller dina tidigare kunder och fyller på med nya.

Enklare marknadsföring

Stärker din marknadsföring. Det är enklare att nå fram till nuvarande och framtida kunder på nätet. Det är där folk håller hus. Systemet kan ge dem förslag på vad de kanske vill ha, baserat på tidigare beställningar. När de ser rätterna eller förslagen är det troligt att de inkluderar det i beställningen. Med ett lojalitetsprogram lönar det sig också att beställa från samma ställe, och de behöver inte hålla reda på några klippkort för att få sin belöning. Återkommande kunder kan belönas med specialerbjudanden, antingen rabatter eller rätter som ingår i priset. För nya kunder är det inte svårt att beställa något bara för att pröva på. Speciellt om du har ett erbjudande eller kampanj. Första steget till återkommande kunder är att visa vad du går för.

Eliminera felaktiga beställningar

Minskar risken för felaktiga beställningar. I en restaurang är det inte alltid så lätt att höra vad kunderna säger, eller komma ihåg alla detaljer med beställningen. Även om du rättar till eventuella fel så blir upplevelsen inte riktigt den samma. När de själva klickar på det de vill ha och kan skriva sina egna kommentarer blir beställningarna mer korrekta. Vilket innebär nöjdare kunder, målet för varje företag.  

Enklare planering för gästen

Kunderna vet precis när maten kommer. Det gör det bland annat lättare att planera måltiden i detalj. För många är det viktigt att hålla reda på sin beställning, och med appen kan de se exakt var maten befinner sig. Ibland är det ju fråga om en överraskning, eller så vill de äta i tid för ett visst program på TV eller liknande.

Värdefull statstik

Ha ett bättre grepp om vad kunderna tycker om. Ditt online system håller reda på vad kunderna beställer, och i vilka mängder. Du ser vad som säljer bäst och, tvärtom, vad som inte riktigt lönar sig. All den här informationen är ovärderlig när du planerar din meny, det blir lättare att ge kunderna det de önskar sig. En bra restaurang vet vad kunderna föredrar och ser till att kunna erbjuda dem det i olika former.

Tillgänglig dygnet runt

Kunderna kan beställa dygnet runt. Även om restaurangen inte är öppen kan kunderna klicka in sin beställning i förväg. Det är en stor fördel när de vill planera sina måltider eller inte har tid att beställa vissa tider. Du får fler beställningar eftersom restaurangen alltid är tillgänglig. De anställda kan därmed planera dagens/kvällens arbete på ett mer effektivt sätt.

Effektivisera processer

Du kan koppla samman verksamheten på ett djupgående sätt. Det finns system som du kan kombinera med företagets olika delar. Allt från menyer, hemsida, onlinebeställningar, kassasystem, bokföring, lönehantering och tidrapportering. Välj ett system som är enkelt att använda för dina anställda, och som är snabbt. Exempelvis Ordine som hör till ett av de mer populära.

Det finns flera fördelar för en restaurang att satsa på ett liknande system. Naturligtvis måste du se till adet sig att ha ett system som uppfyller de regler som Skatteverket satt upp. Speciellt om du väljer det alternativ där allting är kopplat till varandra. Du vill ju förenkla livet, samtidigt som du går framåt.

Poängen är att det ska vara lätt och smidigt både för restaurangen och kunderna. Ju enklare det är att beställa, förbereda maten, leverera den samt redovisa transaktionen, desto bättre för alla parter. Kunderna blir nöjda och dina anställda upplever mindre stress. Ett system för online beställningar är basen för en effektiv upplevelse från början till slut.

Comments are closed.